Reklama
 
Blog | Jan Svoboda

Přispíváme surfováním na internetu k rychlejšímu tání ledovců?

Před pár dny mě zaujala reportáž BBC Radio věnovaná vlivu informačních technologií na globální oteplování. Pro mnohé to může znít zvláštně, protože globální oteplování je především spojováno se zdroji energie a dopravními prostředky. Realita je taková, že vliv informačních technologií na emise oxidu uhličitého do atmosféry je větší, než si dokážeme připustit a například společnost Gartner ve svých studiích uvádí, že ICT předčilo emisemi CO2 leteckou dopravu již v roce 2007.

Pojďme se podívat na to, jakým způsobem technologie přispívají k emisím CO2. Vše začíná u vašeho PC, které spotřebovává elektrickou energii. Zůstaneme-li u e-mailů, tak dalším prvkem je energie potřebná pro provoz softwarových aplikací jejichž prostřednictvím e-mail odesíláte. Dále následuje samotný datový přenos vašeho sdělení a uchování informací na serverech provozovatele. Uvědomme si, že například takový Seznam, který se pro laiky může tvářit jako jednoduchý e-mailový klient „běží“ na mnoha stovkách serverů. Mimo přímé spotřeby energie na provoz jsou tyto farmy pro zajištění bezproblémového provozu vybaveny výkonnou klimatizací a ventilací. A jsme u toho.

Uvažovali jste někdy o tom, jaké emise CO2 vyvolá něco tak banálního jako je vyhledávání na Google? Sunday Times s odvoláním na harvardské fyziky uvádí, že provedení dvou vyhledávání na Google má srovnatelný dopad jako ohřátí rychlovarné konvice plné vody, něco mezi 7-15g CO2. Zdá se vám to přehnané? Je to daň za rychlost vyhledávání. Google posílá výsledek vyhledávání ze serveru, který ho poskytne nejrychleji. Ať už je v sousední zemi nebo na druhém konci světa. Úžasně účinné, ale energeticky náročné.

Na stránkách CO2stats si můžete nejen spočítat, jak je na tom vaše webová prezentace z pohledu emisí oxidu uhličitého, ale také zjistit, jak ji udělat „zelenější“ a ještě podpořit vaše PR. Autoři například doporučují snížit datovou velikost vašeho webu, čímž nejen snížíte uhlíkovou stopu, ale také zefektivníte pohyb na stránkách a získáte více zákazníků.

Reklama

Je jasné, že se bez moderních technologií neobejdeme. Ale jak dopady na životní prostředí zmírnit? Poskytovatelé serverového „železa“ jako Intel, HP nebo IBM jistě doporučí nejmodernější modely z jejich produktových řad s vyšším výkonem a nižší spotřebou energie. Firmy mají také možnosti zefektivnit chladící mechanizmy.

Ale i běžný uživatel internetu může přispět ke snížení emisí. Například tím, že „tu báječnou pětimegovou prezentaci, kterou jsem dostal od kamaráda“ nepřepošlu dál. Pro představu i umírnění „rozesílač“ může zanechat uhlíkovou stopu větší než rozjíždějící se automobil.

Svoboďák

 

Zdroje: Sunday Times, NETGURU, CO2stats, Greenbang, Greenpeace.