Reklama
 
Blog | Jan Svoboda

Kazma a Meldík vs. Aquila a Ogilvy One aneb síla sociálních sítí.

Agentura Ogilvy One uspořádala pro Karlovarské minerální vody letní soutež o to, kdo natočí nejlepší video na podporu produktové řady ledových čajů Aquila. Autor videa s nejvyšším počtem hlasů od návštěvníků aquiláckého webu měl dostat zajímavou odměnu v řádech desetitisíců korun. Kazma s Meldíkem, kteří získali zdaleka nejvyšší počet hlasů, ale ocenění nezískali kvůli podezření z manipulace s hlasy, se rozhodli, že si to nenechají líbit a Aquile s Ogilvy to pořádně natřou v médiích. Nepřísluší mi hodnotit oprávněnost jejich stížnosti, spíš mě zaujala síla (sociálních) médií, která v rukou mladíků internetem protřelých bude mít nemalý vliv na image organizátorů.

Moje úvaha má dvě roviny. V té první se zaměřím na způsob, který mladíci zvolili pro svůj protest, v té druhé pak na reakci organizátora soutěže a jejího tvůrce.

Kazma s Meldíkem se rozhodli, že své vyřazení Aquile pořádně osladí. Založili web www.mysenevzdame.cz, kde pravidelně publikují video vstupy s aktuální stavem jejich jednání s pořadatelskou agenturou Ogilvy One. Nedávno dokonce natočili protest song, který na celou kauzu upozorňuje s cílem ji zmedializovat. Oba dva mají v branži internetové zábavy zkušenosti, proto není překvapením, že jejich aktivita získává čím dál víc pozornosti. Facebook, Youtube, LinkedIn a k tomu tradiční média se postarají o to, aby se o sporné souteži mluvilo, což bude mít negativní vliv na image jak Aquily, tak Ogilvy One. Nemyslím si, že v tomto případě bude platit negativní reklama taky reklama. Navíc si tímto počinem Kazma s Meldíkem jistě řeknou o zajímavé zakázky.

Překvapuje mě, jak renomovaná agentura Ogilvy One a spolu s ní Aquila podcenili dopad svých rozhodnutí. Věděli přece, že jeden z mladíku se internetovými videi přímo živí a druhý podle svých vlastních slov se jimi alespoň přiživuje. Mohli tedy čekat, že autoři využijí všech možností, aby kauzu řádně rozmázli. Tento případ přináší na českém marketingově-komunikačním trhu jistý precedenc. Firmy nesmí podcenit dopad na image tak, jak se to stalo v případě Aquily a Ogilvy One. Obě značky budou teď mít jakousi mediální „nálepku“  tak jako například Lidl poté, co nechal pokácet stromy před některým ze svých obchodů.

Reklama

Bude-li se zadavatel rozhodovat, komu svěří webovou soutěž, je dost dobře možné, že Ogilvy ze seznamu firem vyřadí. To samé se může stát s konzumenty ledových čajů, které Češi přece tak milují. Třeba se jim autorů zželí a sáhnou po konkurečním výrobku. Díky dostupnosti médií se změnil poměr sil ve vztahu zákazník dodavatel. Firmy při komunikaci se zákazníky musí mít na paměti, že dnes má opravdu každý možnost svoji nespokojenost zmedializovat a závisí jen na tom, jak je „propojen“ a jak dobře zvládne formu svého protestu.

Jak ale předejít negativnímu dopadu na image v médiích? I v případě, že stežovatel není v právu, musí firmy vyhodnotit, jestli se jim případné spory a mediální pokrytí kauzy vyplatí nebo bude lepší se s nespokojeným zákazníkem nějakým způsobem domluvit a zabránit tak dlouhodobému dopadu na renomé společnosti.

Svoboďák